Epte - Percutane electrolyse

Echogeleide Percutane Electrolyse (EPTE®) is een nieuwe innovatie in de behandeling van slecht herstellende peesklachten. Binnen de groep peesklachten zijn er verschillende aandoeningen, elk met andere kenmerken of symptomen.
Een aantal peesklachten blijken niet of nauwelijks te reageren op bestaande behandelmethoden. De behandeling middels het EPTE® concept zal altijd in combinatie zijn met oefenvormen om de belastbaarheid en het natuurlijke herstel van de pees te bevorderen.

Wat is echogeleide Percutane Electrolyse EPTE®
EPTE® staat voor ‘Echogeleide Percutane Therapeutische Elektrolyse’.
Elektrolyse staat voor een applicatie die een galvanische elektrische gelijkstroom percutaan (= door de huid heen) toedient middels een naald. Doordat de naald onder echogeleide op de juiste plaats wordt ingebracht ontstaan er op de aangedane plaats een aantal chemische en fysiologische reacties. De gelijkstroom zal er maximaal 2 minuten zijn werk doen. Voor meer informatie hierover kunt u ook terecht op deze site van EPTE Australië.

Hoe werkt het
Bij Percutane Electrolyse Therapie (EPTE) wordt onder echogeleide een dunne naald ingebracht rechtstreeks in de pijnlocatie. Dit gaat zeer nauwkeurig en u kunt live meekijken hoe dit gebeurd. Wanneer de naald op zijn plek in het aangedane en pijnlijke gebied wordt er stroom doorheen geleid. De hoeveelheid stroom en de intensiteit worden tijdens de behandeling constant aangepast voor het beste behandelresultaat. Een behandeling middels Percutane Electrolyse Therapie is niet pijnlijk. De naald is zeer dun (vergelijkbaar met de naald die gebruikt wordt bij acupunctuur) en gaat rechtstreeks in het probleemgebied. Alleen het te behandelen weefsel wordt hierdoor “geraakt”. U ervaart enkel lokaal een onaangenaam gevoel.

Het effect van EPTE
De effecten van Percutane Electrolyse Therapie hangen samen met een chemisch en fysiologisch proces dat in het specifiek te behandelen gebied tot stand komt. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat in het weefsel zeer lokaal een verhoogde PH waarde ontstaat, bloed circulatie verbeterd en cellen worden aangezet tot de aanmaak van het groeihormoon. Percutane Electrolyse Therapie is bewezen effectief bij het bevorderen de lokale celstofwisseling. Percutane Electrolyse Therapie bevorderd het lichaamseigen herstelvermogen direct op de plek waar dat nodig is!

Voordelen EPTE

• Nauwkeurige behandeling direct in de locatie

• Gezond weefsel wordt ontzien

• Geringe foutmarge door begeleiding van echografie

• Snel effectief, al 3-5 behandelingen minder pijn

• Voorkomt onnodig veel fysiotherapie behandelingen

• De behandeling is niet pijnlijk, wel gevoelig.

Behandelindicaties

Percutane Electrolyse Therapie is zeer effectief bij ontstoken of chronisch ontstoken pezen. Chronisch ontstoken pezen veroorzaken vaak langdurige pijn en beperkingen in sport en dagelijks leven. Wanneer een ontsteking chronisch wordt nemen de mogelijkheden tot herstel af. De lichaamseigen cellen worden “moe”  en fysiologische herstelprocessen komen stil te liggen. Percutane Electrolyse Therapie tracht dit proces om te keren door het lichaamseigen herstelvermogen direct op de pijnlocatie te herstellen.

Behandel indicaties zijn o.a.:

• Schouderpees / Supraspinatuspees klachten

• Kniepees / Patellapees klachten

• Achillespees klachten

• Voetpijn / Fasciïtis plantaris of hielspoor gerelateerd

• Tenniselleboog / Epicondylitis lateralis

Training

Epte moet ALTIJD ondersteund worden met een speciaal trainings- programma om jouw spieren en pezen weer sterker, gezonder en beter belastbaar te maken. Dit doen we o.a. middels Fly wheel trainingen welke essentieel zijn voor herstel.                      Zonder training geen optimaal herstel!

Kosten en vergoeding

De Epte behandeling is onderdeel van fysiotherapie en wordt als zodanig vergoed door verzekeraars vanuit de aanvullende verzekering.

Echografisch onderzoek wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars, u ontvangt een eenmalige factuur voor de echografische onderzoeken tijdens het behandeltraject van €49,50.