Flywheel-Kinetic training en KEISER training

Heeft u een blessure die maar niet over gaat? Wilt u in weinig tijd maximaal rendement binnen uw revalidatie en/of training U moet dan denken aan harder lopen en/of hoger springen al na 10 trainingen! Sta dan open voor de revolutionaire Flywheeltraining!

De nog zeer nieuwe trainingsmethode in Nederland is oorspronkelijk door ruimtevaartorganisaties NASA en ESA ontwikkeld om astronauten te trainen in gewichtloze toestand.

Revalidatie

De revolutionaire Flywheeltraining wordt ingezet voor revalidatie van pees, enkel, knie, heup -en rugklachten, en middels onze Flywheel Versapulley ook voor schouder- en nekklachten. Met een persoonlijke begeleiding, ervaart u al snel dat u de beweging én de weerstand helemaal zelf in de hand heeft. U krijgt precies evenveel kracht terug als dat u erin stopt. Als uw lichaam een pijnsignaal afgeeft, stopt u automatisch minder energie in uw volgende beweging. Elke gebruiker traint dus op zijn eigen maximale niveau. Dit maakt Flywheel training een natuurlijke en veilige trainingsmethode.

Training

De Flywheeltraining is ook zeer geschikt als aanvulling op uw eigen sport. Je traint in een totale en functionele beweging. Zo bent je ook in staat heel specifiek en maximaal te trainen.De trainingsmethode en de effecten van vliegwieltraining zijn van het allerhoogste niveau en wetenschappelijk onderbouwd in diverse studies.

Hoe werkt het?

De Kinetic Box maakt gebruik van een ronde schijf waarop centraal een as is gemonteerd. Om deze as is een koord gedraaid, zoals bij een jojo. Door hard aan het koord te trekken begint de schijf te draaien en genereert u kinetische energie. Als het koord helemaal is uitgerold, wordt het door de draaiende schijf weer opgerold. U brengt dan met minimaal dezelfde energie het wiel weer tot stilstand.

Spiervermogen versus spierkracht

De Kinetic Box traint Reactive Power. Onder reactieve kracht verstaat men het vermogen om in ene richting (concentrisch) kracht uit te oefenen, snel van richting te wisselen en in tegengestelde richting (excentrisch)kracht op te vangen. De repeterende excentrische overload en de juiste combinatie van kracht en snelheid bieden een snelle toename van spierfunctie. Het doel is om het vliegwiel zo snel mogelijk in beweging te brengen, waardoor inertie (traagheid) wordt gecreëerd. Aan het einde van de concentrische beweging stopt deze en start de teruggaande excentrische  kracht fungeert als de schakel tussen de traditionele krachttraining en ‘hoge snelheid vaardigheden’ zoals sprinten en gooien. Veel atleten verliezen hun bewegingskracht door het ontbreken van reactieve kracht. Iemand kan bijvoorbeeld wel de kracht hebben om bij het strekken van zijn been 300 kg weg te duwen, als dit echter op een lage snelheid gebeurt dan heeft hij niet de explosiviteit (vermogen) om een voetbal hard en ver weg te schieten

Intensiteit

In verband met de excentrische overload is een hersteltijd van 48 uur gewenst. Wij trainen daarom 1 tot 2 keer per week. Meestal bereiken wij het gestelde doel binnen 10 tot 12 trainingen. Als u wilt trainen om puur uw sportprestatie te verbeteren is het bijvoorbeeld een idee om 2x per jaar een sessie van 12 trainingen te volgen. Het effect blijft een paar maanden, mits u blijft sporten in de tussen gelegen periode natuurlijk.

Meten is weten

Doordat het apparaat aan een computersysteem is gekoppeld is het, in tegenstelling tot traditionele methoden, wél mogelijk om de kracht en het vermogen te meten. Daardoor is het mogelijk om dat te trainen wat ook nodig is waardoor je meer tijd overhoudt voor je andere trainingen.

Kennis maken met de Flywheel?

Dat kan. Mail ons via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. en we maken met jou een afspraak om de flywheel te proberen. 

Meer info op http://www.movemens.nl/dynamic/media/1/documents/artikelen%20movemens/Nasa%2036-43.pdf