GFB Fitness intake/ fitnesstest

Bij GFB wordt gebruik gemaakt van een wetenschappelijk gevailideerde trainings-test methode (co2ntrol) om het gewenste resultaat te behalen. De optimale trainingszone, HRV, ademfrequentie, hartrequentie, zuurstofopname/kg, BMI, bloeddruk en het omslag- punt worden vastgelegd.

Het is voor iedereen mogelijk om de conditie te verbeteren. Een belangrijke pijler voor de conditie is het uithoudingsvermogen. Het geheim van het opbouwen van een goede conditie is te weten op welk niveau je moet trainen. Het blijkt in de praktijk dat 50 % van de personen te licht of te zwaar traint, als wordt uitgegaan van de gangbare tabellen voor het bepalen van de trainingshartslag. Het beoogde trainingseffect zal dan veelal tegenvallen. 
Met behulp van de Control test kunnen we exact bepalen met welke trainingshartslag je het best kan trainen. 

De rustmeting die vooraf gaat aan de Controltest wordt gebruikt  om te adviseren hoe je het best je herstelbalans kan bereiken na een training. Ook wordt de rustmeting gebruikt om te adviseren omtrent ontspanning via de ademhaling.

Dit doen we door het zogenaamde omslagpunt ( verzuringspunt ) te bepalen. Train je ver onder het omslagpunt, dan zal de conditieverbetering uitblijven. Train je steeds boven je omslagpunt, dan gaat het lichaam langzaam verzuren, is er geen vooruitgang meer en gaan je prestatie's zelfs achteruit. Eenmaal een omslagpunt bepaald, dan kunnen  we het trainingsprogramma samenstellen.

Het gaat erom wat je met de training wilt bereiken. Gewichtsverlies ( vetverbranding ), conditieverbetering (koolhydraatverbranding ) ,topprestatie's leveren (koolhydraatverbranding tegen het omslagpunt aan of verzuring erboven)


Voor al deze doelstellingen geldt dat je in de juiste verbrandingszone moet trainen om resultaat te zien. Deze zone is voor iedereen weer anders.

Met behulp van de Control test kunnen we exact bepalen met welke trainingshartslag, afhankelijk van je doelstelling, je het best kan trainen. Je traint dus nooit te weinig of teveel.

Voor wie is de Control test interessant

·        voor sporters bij wie de conditieverbetering stagneert

·        voor mensen met overgewicht die effectief vet willen verbranden

·        voor minder belastbare personen, bijvoorbeeld bij stress, burn-out, ME, chronische vermoeidheid, fibromyalgie, hart- en longklachten, oncologie

·        voor duursporters die topprestaties willen leveren en een optimaal resultaat uit hun training willen halen