Stuitpijn (coccygodynie) komt veel voor. Mensen hebben vaak jarenlang klachten. Ook binnen de fysiotherapie worden deze patiënten veelvuldig gezien en tot voor kort waren er niet veel (effectieve) behandelopties. Bij coccygodynie ziet men meestal dat een standsafwijking van het os coccygis ten opzichte van het os sacrum is ontstaan, vaak (50%) ten gevolge van een val of bevalling. Deze heeft korter of langer geleden plaatsgevonden.

Binnen de bekkenfysiotherapie zijn er verschillende technieken om de patiënt te behandelen, maar deze vinden veelal inwendig plaats. Er is een techniek die je uitwendig toe kan passen, namelijk de Non Invasive Mobilization of the Os Coccyx (NIMOC). Met deze nieuwe techniek kan de stand van het os coccygis hersteld worden. Direct na deze behandeling gebeurt het dikwijls dat er een merkbaar verschil optreedt tijdens het zitten, bukken en/of lopen. Om de (afwijkende) stand te bepalen is er in veel gevallen wel een röntgenfoto nodig.

Opvallend is ook dat patiënten met bekken-, rug- of liespijn, maar ook mensen met anuskramp, obstipatie, dysfunctional voiding en/of dyspareunie vaak een standsafwijking van het os coccygis hebben. Bij behandeling van deze stand ontstaat er vaak een significante afname van hun klachten. Omdat deze techniek nog erg jong is, is er nog een gebrek hoogwaardige evidentie (level 1,2) die de effectiviteit hebben vastgesteld. Wel is er een uitgebreid klinisch effect (level 3,4).
(bron: ProFundum academy)

Ervaart u stuitpijn en heeft u de voorkeur voor een uitwendige behandeling, maak dan een afspraak met onze Manueeltherapeute Jane van der Knaap.

Maak online een afspraak of bel 072-7210902